Syksy on uusien alkujen aikaa

Hallituksen puheenjohtaja Sisko Seppä

Syksy on uusien alkujen aikaa

Kesä 2019 on takanapäin. Nivelyhdistys on pitänyt hiljaiseloa. Heinäkuussa hoidettiin vain kiireelliset asiat. Työntekijät ovat pitäneet ansaitsemansa lomat ja nivelpiirit toimintatauon.

Yhdistyksen hallitus kokoontui elokuun alussa pohtimaan syksyn ja ensi vuoden toimintaa. Vuosi 2020 on yhdistyksen juhlavuosi: toiminnan alkamisesta tulee kuluneeksi 20 vuotta.

Ilmeisesti hiljaiseloon liittyen yhdistyksen valppautta testattiin heinäkuussa myös ikävällä tavalla. Hyväksyttäväksemme tuli lyhyellä maksuajalla yli 40 000 euron lasku. Emme hyväksyneet laskua emmekä maksaneet. Asialla oli rikollinen taho. Lasku siirrettiin poliisin tutkintaan. Ollaanpa valppaita myös omien laskujen kanssa. Aika ajoin omaan sähköpostiini tulee myös epämääräisiä laskutusyrityksiä.

Mitä tästä kesästä jäi mieleen? Muuta kuin että säät olivat huonommat kuin edellisenä kesänä. Olettaisin, että ilmastonmuutoksen tiedostaminen sekä sen myötä pohdinta, mitä itse voi tehdä arjessaan muutoksen hidastamiseksi. Huomaan pohtivani asiaa melko usein. Omat teot sen sijaan ovat vielä vaatimattomia. Lihan syönnin vähentäminen, ruokahävikin minimointi tai roskien lajittelu eivät pitkälle kanna. Lentomatkojen ja yksityisautoilun vähentäminen ovat mökkiläiselle ja golfarille isoja haasteita.

Kesän aikana on keskusteltu myös monista muista, yksilöille aremmista aiheista. Liikalihavuudesta on tullut uusia tutkimuksia. Iso osa suomalaisista kantaa liikakiloja ja rasittaa näin niveliään joka ikinen päivä. Painonhallinta on koettu yksilön omaksi asiaksi, mutta nyt on keskusteltu, pitäisikö virallisen terveydenhoidon puuttua napakammin asiaan. Kannatan terveysvalistuksen lisäämistä sekä kannustamista liikuntaan.

Minulle painonhallinta on ollut koko ikäni pieni haaste. Pikkuisen on joutunut olemaan valpas, mitä ja minkä verran syö. Kuusamolainen geeniperimä on altis pulskistumiselle. Liikunnan ansiosta painoindeksi on pysynyt sallituissa rajoissa. Sauvakävelyä, vesijuoksua, kävelyä, hulailua, seniorien jumppaa ja golfia tilanteen ja fiiliksen mukaan. Näitä lajeja siten, että joka viikko tulee liikuntaa vähintään neljä tuntia. Kirjaan kaiken liikunnan ylös Heia Heia -järjestelmään. Olen kokenut kirjaamisen hyödylliseksi.

Toivon, että jokainen löytää oman liikuntalajinsa ja tavan hallita painoaan. Tutustukaa nivelpiirien ja omien kotikuntien tarjoamaan liikuntaan. Tässä lehdessä esitellään asahi-terveysliikuntaa. Odotan tuota artikkelia itsekin uteliaana, koska en tunne lajia.

Liikunnallista syksyä kaikille!


Sisko Seppä

puheenjohtaja

 

© Copyright 2014 - Suomen Nivelyhdistys ry.
Kaikki oikeudet pidätetään.

Yhdistyksen sisäiset sivut