Pelien avulla terveellisempiä valintoja
– Usein pelaamiseen liitetään aika stereotyyppisiäkin näkemyksiä. Jos mietimme vaikkapa sitä, miten pelaajat esitetään mediassa ja populaarikulttuurissa, näemme usein yksinäisen pelaajan istuvan pimeässä nurkassa syömässä jotain epäterveellistä, kuten sipsejä, energiajuomaa ja pizzaa, kertoo markkinoinnin vanhempi tutkija Henna Syrjälä Vaasan yliopistosta.
– Käänsimme tämän ajatuksen ikään kuin toisinpäin ja halusimme syventää ymmärrystä pelaamisesta, jotta tätä tietoa voitaisiin hyödyntää terveellisten välipalojen kuluttamisessa ja kehittämisessä sekä myöskin murtaaksemme palaajakulttuuriin liittyvää negatiivista stigmaa, hän lisää.
Pelillistäminen osana tuotekehitystä
Co-creative Snacks -hankkeessa on ollut mukana monitieteinen tiimi, johon kuuluu kuluttajatutkijoita Vaasan yliopistosta, aisti- ja pelitutkijoita Turun yliopistosta sekä johtavia elintarvike- ja pakkausalan yrityksiä (Atria Suomi, Fazer Leipomot, Kenzen, PackageMedia, Raisio, Saarioinen, Vaasan/Lantmännen, Arkea).
– Kehitimme ja tutkimme esimerkiksi pelillistettyjä pakkauksia. Toiminnallisten, hedonististen ja sosiaalisten hyötyjen lisäksi kuluttajat kokivat ne hauskana ja käytännöllisenä keinona valistaa kestävämmistä tai terveellisemmistä elintarvikevalinnoista. Myös kuluttajien sitoutuminen brändeihin kasvoi, Henna Syrjälä kuvailee.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös erilaisia pelaajatyyppejä, välipaloihin liittyviä elämäntapoja ja välipalasuosikkien suhteellista merkitystä. Ryhmä tutki myös pelaajien ja kuluttajien reaktioita terveysmainoksiin, joissa käytetään erilaisia suostuttelustrategioita. He ottivat käyttöön uusia käsitteitä paikkasidonnaisista hetkistä, joissa pelaamisen käytännöt yhdistyvät välipalojen kulutuskäytäntöihin. Tämä auttoi yrityksiä näkemään tuotesegmentoinnin uudessa valossa.
Hankkeen päätutkija, professori Harri Luomala kertoo, että hanke tuotti tietoa ruokailutottumuksista ja pelaamisen vaikutuksesta jokapäiväiseen elämään ja auttoi tunnistamaan erilaisia pelaajatyyppejä ja välipalamieltymyksiä. Lisäksi se auttoi yrityksiä terveellisten ja houkuttelevien välipalatuotteiden kehittämisessä.
– Tulokset tarjoavat elintarvikeyrityksille erittäin käyttökelpoisia oivalluksia, joiden avulla ne voivat räätälöidä markkinointitoimensa erilaisille pelaajien ja kuluttajien segmenteille, Harri Luomala korostaa.
Lähde: Vaasan yliopisto
Kuva: Unsplash