Venyttely

 Harjoitteluohjeistus

  • Aloita venyttelyharjoittelu päivittäin tehtävillä lyhyemmillä venytyksillä kestoltaan 5–15 sekuntia 1 kerran lihasryhmää kohden.
  • Lyhyet venyttelyt toimivat alku- ja loppuverryttelynä päivittäisen liikkumisen edistämisessä. Suorita lämmittely aina ennen venyttelyharjoittelua. Lämmittelynä voit käyttää kävelyä, askelluksia ja harjoitusohjelman liikkeitä lyhyempikestoisina toistoina. Huomioi lisäksi harjoitteluympäristön ja välineiden turvallisuus esimerkiksi käyttämällä tukevaa tuolia.
  • Lisää vähitellen sietokyvyn mukaan venytysten kestoa ohjeistusten mukaisiin, kestoltaan 10–30 sekuntia, 2–3 kertaa/lihasryhmä.
  • Tee harjoitusohjelman mukaisia venyttelyjä 3–5 kertaa viikossa nivelten liikelaajuuden lisäämiseksi.
  • Suorita liikkeet rauhallisesti niin suurella liikeradalla kuin mahdollista, ilman että ne tuottavat kipua.
  • Muista hengittää rauhallisesti venytysten aikana.

 

Videot avautuvat oheisista linkeistä. Suluissa linkki vastaavaan videoon YouTubessa. YouTuben videot avautuvat nopeammin. Näet kaikki videot peräkkäin tämän YouTube-linkin takaa.

 

Tekijät:

Maiju Salminen *
Jutta Selesvuo *
Laura Vaarala *
Johanna Leskelä **
Johanna Stepanoff **
* Fysioterapeuttiopiskelija Laurea-ammattikorkeakoulu
** Fysioterapian lehtori Laurea-ammattikorkeakoulu

 

 

 

 

Nivelpiirit

© Copyright 2014 - Suomen Nivelyhdistys ry.
Kaikki oikeudet pidätetään.